Najwyższy czas na chmurę w polskim sektorze bankowym, czyli „Stay Hungry Stay Foolish” w cloudowym wydaniu.


19 stycznia 2016

Przemysław Galiński

Najwyższy czas na chmurę w polskim sektorze bankowym, czyli „Stay Hungry Stay Foolish” w cloudowym wydaniu.

Rozwiązania chmurowe, ze względu na swoją elastyczność i łatwość w zarządzaniu, znajdują zastosowanie w wielu obszarach biznesowych – czy to w formie typowych rozwiązań SaaS (Software as a Service) czy też w bardziej zaawansowanej formie – PaaS (Platform as a Service) oraz IaaS (Infrastructure as a Service). Mimo to, wciąż możemy znaleźć dziedziny gospodarki, w których rozwiązania chmurowe, zwłaszcza w Polsce, nie są jeszcze tak popularne. Należy do nich między innymi sektor bankowy.

Z powodu regulacji prawnych (prawo stanowione, rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego – zwłaszcza rekomendacja D) oraz przez pewną nieufność, bankowość do tej pory niechętnie korzystała z IT jako usługi. Kilka tygodni temu rozmawiałem z jednym z CIO pracującym dla dużego banku inwestycyjnego. Stwierdził on, że z technologii chmurowej korzysta duża część Europy, jednak w Polsce adopcja clouda w bankingu jest marginalna, praktycznie jej nie ma.

Mogę zaryzykować stwierdzenie, że duża część banków testuje lub dopytuje dostawców rozwiązań chmurowych o tę technologię, próbując wdrożyć ją w biznesie, ale jednocześnie ogląda się na swoich konkurentów, patrząc, kto pierwszy zacznie szeroko stosować chmurę. Takie myślenie ma jednak podstawową wadę. Czekanie na ruch konkurencji powoduje, że gdy inna firma faktycznie wdroży jakąś technologię, nasze przedsiębiorstwo traci przewagę i zamiast koncentrować się na nowych działaniach, musi nadrabiać opóźnienie. Nie bez znaczenia pozostaje również strona wizerunkowa – bank działający w chmurze to bank, który dopasowuje się do swoich klientów, a ci niewątpliwie korzystają z rozwiązań as a service. Dla wielu z nich aplikacja na smartfon czy zegarek jest oczywistością – są już banki mające aplikacje np. na Apple Watch i przyznam, że są imponująco funkcjonalne.

Co więc powinien rozważyć CIO lub menadżer odpowiedzialny za biznes? Przede wszystkim dostrzec, że chmura to narzędzie do rozwoju przedsiębiorstwa, pozwalające obejść ograniczenia wyznaczone przez tradycyjny model IT. Choćby takie, które spowalniają działanie firmy. Chmura to katalizator transformacji, a ta dotyczy każdej organizacji. Rozwiązania as a service umożliwiają także na przykład wprowadzanie bezpiecznych, funkcjonalnych produktów (np. wspomnianej wyżej aplikacji na zegarek) nie w pół roku, ale w kilkanaście dni.

Doskonałym początkiem wdrożenia chmury są środowiska test & development pozwalające na przeniesienie innowacyjnych procesów poza tradycyjne IT. Pozostaje pytanie jak przeprowadzić analizę oraz jak sprawić, by wynik tej pracy nie pozostawiał miejsca na błędy czy niedopowiedzenia. IBM, jako jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań cloudowych, ma swoim bogatym portfolio CLOUD ADVISORY SERVICES. To usługa polegająca na głębokiej analizie organizacji, jej mocnych i słabych stron, sytuacji biznesowej oraz szans i zagrożeń. Wszystko po to by znaleźć miejsce, w którym rozwiązania chmurowe przyniosą największy i najszybszy wpływ na biznes. Jeśli wskaźnik ROI jest ważny dla firmy, nasz doradca wskaże, gdzie i jak wykorzystać cloud, żeby ROI było jak najwyższe. W zespole Cloud Advisory Services IBM pracują specjaliści znający branżę oraz produkty oraz dysponujący wiedzą, gdzie umiejscowić je w organizacji, żeby przyniosły wymierną korzyść.

Wykorzystując ogromną wiedzę, doświadczenie IBM oraz najlepsze praktyki, jako IBM jesteśmy w stanie przygotować plan wykorzystania Clouda w organizacji, nie tylko z technologicznego, ale przede wszystkim z biznesowego punktu widzenia.

Steve Jobs na uniwersytecie w Stanford w swojej przemowie w 2005 roku powiedział coś, co powinno stać się drogowskazem i mottem właśnie dla tej nadchodzącej zmiany i dla tych, którzy jeszcze nie podjeli wyzwania: „Stay Hungry Stay Foolish” – tego chyba mogę życzyć sektorowi bankowemu na 2016 rok.

Zainteresował Cię nasz blog i chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się na nasz newsletter

Na Twój e-mail wyślemy ciekawe informacje związane z blogiem i IBM