IT dla najmłodszych


27 października 2016

Adriana Jóźwiak-Mason

Nikt z nas nie ma już wątpliwości, że zawody przyszłości będą wymagać znajomości podstaw IT. Kompetencje cyfrowe będą ważne nie tylko na rynku pracy, ale w całej gospodarce – innowacyjność to słowo, które jest dziś odmieniane przez wszystkie przypadki. Dlatego tak ważne jest, aby naukę logicznego myślenia rozwijać jak najwcześniej.

Odpowiadając na potrzeby edukacyjne najmłodszych, trzy wolontariuszki z oddziału IBM we Wrocławiu: Maria Romagosa Ramirez z Wenezueli, Xiaoqin Zhuang z Chin i Adriana Jóźwiak-Mason z Polski rozpoczęły zajęcia „IT in English”. Inspiracją był zeszłoroczny program „Kids code with IBM” przeprowadzony w warszawskiej szkole podstawowej, który okazał się dużym sukcesem.

Zajęcia prowadzone są po angielsku, dzięki temu oprócz podstaw wiedzy o technologii, dzieciaki zdobywają też kompetencje językowe. W programie bierze udział 34 dzieci w wieku od 7 do 9 lat. Wykłady dotyczą różnych tematów – bezpieczeństwa w sieci, tworzenia własnej strony internetowej czy Internetu Rzeczy – oraz wykorzystują metodę Montessori, która pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka. Jest to system nauki przez zabawę, rozwijający twórcze i logiczne myślenie. Dzieci nie siedzą w ławkach, jak w tradycyjnej szkole, ale na dywanie, w mniej formalnej atmosferze. Przekłada się to na wzrost zaangażowania – uczniowie dyskutują, zadają więcej pytań, a co za tym idzie – bardziej aktywnie uczestniczą w zajęciach.

Głównym celem programu jest zachęcenie dzieci do odkrywania świata IT już od najmłodszych lat, zainteresowanie ich naukami ścisłymi oraz zaznajomienie ich z zasadami bezpieczeństwa w sieci.

Wolontariuszki mają też nadzieję zmienić obraz typowego informatyka-mężczyzny i sprawić, że dziewczynki będą bardziej zainteresowane naukami ścisłymi i chętne do pójścia w ich ślady. Co ciekawe, już od pierwszej lekcji dziewczynki były bardzo aktywne, co sugeruje, że dzieci nie mają barier ani uprzedzeń – te nabywają dopiero z biegiem czasu pod wpływem różnych czynników.

Motywacją do zorganizowania takich warsztatów jest też obserwacja własnych dzieci, które zaczynają odkrywać Internet. Ich bezpieczeństwo powinno być priorytetem, a rodzice nie zawsze zdają sobie sprawę z zagrożeń czyhających na ich pociechy w sieci. Zajęcia uświadamiają też najmłodszym, że komputer jest czymś więcej niż tylko narzędziem do gier i Skype’a oraz, że można go wykorzystać również do tworzenia swoich własnych projektów. Dzieci mają inne podejście do nowych technologii – jest to dla nich coś fascynującego, ale też naturalnego, więc początek ich edukacji to najlepszy okres, aby stały się świadomymi użytkownikami nowoczesnych rozwiązań.

Zainteresował Cię nasz blog i chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się na nasz newsletter

Na Twój e-mail wyślemy ciekawe informacje związane z blogiem i IBM